Kemija i kreativnost u praksi
Učenici sedmog razreda izradili su sapune koristeći sapunsku bazu koja je osnova za daljnju izradu sapuna. Sapunska baza sastoji se od mješavine biljnih ulja (kokosovo, palmino i maslinovo ulje) i glicerina koji nastaje tijekom procesa saponifikacije. Ovi sastojci omogućuju izradu nježnog sapuna pogodnog i korisnog za kožu. Kako bi izrada bila sigurna i edukativna, učenici su započeli s pažljivim otapanjem baze na umjerenoj temperaturi čime su osigurali da se baza ravnomjerno otopi, bez prekomjernog zagrijavanja. Nakon što je baza otopljena, učenici su imali priliku učiti o osnovama kemije, razmišljajući i raspravljajući o tome kako sastojci reagiraju jedni s drugima. Dodali su eterična ulja, uključujući ulje limuna, eukaliptusa i lavande. Svako od tih ulja ima specifična korisna svojstva za kožu i ugodan miris, čime je dodana i edukativna dimenzija o prednostima eteričnih ulja. Pigmenti su dodani kako bi svaki sapun bio unikatan i vizualno privlačan. Učenici su imali priliku eksperimentirati s različitim bojama što je potaknulo njihovu kreativnost. Također smo raspravljali o sigurnosti jer su neki pigmenti i ulja bila koncentrirana, pa smo pažljivo mjerili sve sastojke. Na kraju, učenici su sapune pažljivo upakirali i dali im jedinstven izgled. Bili su jako zadovoljni svojim radom i rezultatima osjećajući ponos zbog proizvoda koje su izradili. Ovaj proces omogućio je učenicima da razumiju ne samo umjetnost stvaranja, već i znanstvene osnove izrade sapuna, uključujući način na koji se sastojci međusobno povezuju i kemijske procese uključene u izradu nježnog proizvoda za kožu.
Pavica Marjanović Radeljak
